topbella

Sunday, December 19, 2010

Buatlah Perbandingan..!


Assalamualaikum rakan2 sekalian, sebelum baca pos ni harap2 semuanya menarik nafas dulu dan betulkan kedudukan kemudian bacalah dengan tenang

bismillahirrahmanirrahim..
"Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu(ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka , mereka mengucapkan kata-kata(yang mengandungi) keselamatan. Dan orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Tuhan mereka"(al-Furqan:63-64)


Hamba-hamba Allah yang soleh ialah mereka mengisi malam hari mereka dengan tahajud. Ini adalah antara bukti cinta kita kepada Allah.Memang berat untuk diamalkan tetapi sangatla beruntung orang yang bersabar melakukannya. Apakah anda telah berusaha untuk meraih cinta Allah?sangat bimbang kalau ada yang termasuk dalam golongan orang-orang yang mengisi malam hari mereka dengan menonton televisyen hingga tiba waktu solat Subuh, kemudian mematikan televisyen dan tidur lelap..!(Amr Khalid)

Bila difikirkan semula, tidak mampukah aku melakukan solat malam yang kelak akan menjadi saksi aku di hari akhirat nanti?Apakah aku tidak bersyukur atas nikmat2 yang memang sememangnya tak terhitung.?Allahuakbar..permudahlah aku untuk bangun dari lenaku Ya Allah..

" Sesungguhnya orang yang benar-benar percaya kepada ayat-ayat Kami adalah mereka yang apabila diperingatkan dengan ayat-ayat itu mereka segera sujud seraya bertasbih dan memuji Rabb-Nya dan lagi pula mereka tidaklah sombong. Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya"
(as-sajadah:15-16)

Saya petik ayat terakhir "lambung mereka jauh dari tempat tidurnya" apa yang anda faham?dalam bahasa arab "tatajafa" dari perkataan "al-jafwah"beerti tulang belakang mereka menjauh dari tempat tidur, tidak tertahan untuk tidur dalam waktu yang lama kerana kerinduan yang mendalam pada Allah s.w.t. membuat mereka menjadi gelisah , tidak tenang dan tenteram. Ubatnya ialah mereka mendekatkan diri kepada Allah dan bermunajat kepada-Nya.
bagaimana keadaan mereka saat itu?

"Mereka selalu berdoa kepada Rabb-Nya dengan penuh rasa takut dan harap"
( as-sajadah:16)


muhasabah diri ku dan kamu>layakkah kita untuk meraih syurga Allah andai kita masih bermalas-malasan. jalan ke syurga bukanlah jalan yang dihampar karpet merah tetapi jalan itu penuh dengan ranjau dan liku..sedangkan Rasulullah s.a.w melakukan solat malam sehingga kaki membengkak apatah lagi kita yang hari-hari membuat dosa..marilah kita berusaha merebutnya selagi kesempatan masih ada.!

" Dan pada sebahagian malam hari solat tahajudlah kamu sebagai satu ibadah tambahan bagimu; mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji"(al-isra':79)



rujukan:Beribadah bersama Rasulullah s.a.w(Amr Khalid)





Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

2 comments:

mas ayu said...

i like it dear.. same more..

Siti Roszalia Mohamed said...

hehe..insya Allah..aslih nafsak wad'u ghairak..perbaiki diri dan mengajak orang lain bersama2..

About Me

My photo
Born in May in Penang, now..i'm studying islamic studies at ganu..IPGM KSM.., akhirul kalam, tafaddal kun wahidan min alfin!