topbella

Wednesday, December 22, 2010

Fitrah vs Hipokrit..!


fitrah manusia ialah inginkan kebaikan sebab fitrah=Islam Islam=baik.


Rasulullah s.a.w bersabda

“Setiap bayi itu lahirnya di atas fitrah, ibu bapanya(suasana pembesarannya) lah yang menjadikannya yahudi, nasrani dan majusi”


Jadi menjadi baik atau hijrah diri ke arah kebaikan bukanlah hipokrit.Menjadi jahatla baru hipokrit sebab itulah yang bukan diri kita sendiri.


Iblis, syaitan dan konco-konconya memang akan rasa sempit hati bila nampak orang bergerak ke arah kebaikan. Dia rasa bengang, rasa marah dan rasa sangat-sangat la bengkek bila tengok orang buat baik. Sebab, tujuannya atas muka bumi ni terganggu. Semasa dia dilempar keluar dari syurga, dia telah bersumpah kepada Allah SWT:

Allah SWT berfirman:

“Iblis pun berkata: Oleh kerana Kau telah menyebabkan aku tersesat, maka sesungguhnya aku akan mengambil tempat menjadi penghalang mereka dari jalanMu yang lurus. Kemudian aku datangi mereka dari hadapan serta dari belakang mereka, dan dari kanan serta kiri mereka, dan Engkau akan mendapati tidak ramai dari mereka yang bersyukurSurah Al - ‘Araff aayat 16-17.

Sekali kita mendapat hidayah untuk berubah atau hijrah diri ke arah kebaikan peganglah ia kuat-kuat sebab hidayah bukan boleh dijual beli hanya dimiliki oleh sesiapa yang dikendaki-Nya sahaja.Akhir kalam cubala dalami makna ayat ni ye.wallahu'alam bi sawwab..

“Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu? Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu yang memberati tanggunganmu?Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu? Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain), Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini)” Surah Asy-Syarh ayat 1-8



Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 comments:

About Me

My photo
Born in May in Penang, now..i'm studying islamic studies at ganu..IPGM KSM.., akhirul kalam, tafaddal kun wahidan min alfin!